Hvis du har annonceret på Facebook, så er du med garanti også før eller siden stødt på den famøse “20 % regel”. Reglen dikterer, at der ikke må være mere end 20 % tekst på et billede, noget som har givet de fleste erhvervsdrivende og markedsføringsfolk grå hår på hovedet.

Reglen har været diskuteret blandt brugerne længe, og efter flere år har Facebook så revurderet deres tilgang til reglen.

Men.

Eneste forskel fra tidligere er, at du godt kan få dit billede med meget tekst igennem, men det bliver dyrere for dig. Meget dyrere.

Billedtekstbedømmelser

Facebook skelner nu mellem fire niveauer på dine billeder:

  • OK
  • Lav
  • Mellem
  • Høj

Hvad de forskellige bedømmelser får af betydning, kan du læse på billedet herunder:

Billedtekstbedømmelser

Hvordan vurderer du tekstmængden?

Det første jeg tænkte, da jeg fik nyheden, var, “Hvordan vurderer jeg nu om mit billede indeholder en lav, mellem, høj eller acceptabel mængde tekst?

Facebook giver dig ikke som sådan et værktøj, som du havde før med “grid-værktøjet”. Til gengæld kan du benytte dig af følgende link: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay

Her fortæller Facebook dig ganske enkelt hvordan dit billede vil blive bedømt.

Marketingfabrikkens tests

Jeg har testet værktøjet på en længere række forskellige annoncer, og indtil videre er jeg positivt stemt. Teksten ser ikke ud til at blive vurderet ud fra samme kriterier, som ved det gamle grid-tool, der på mange måder også var tåbeligt.

Hvis du ikke ved hvordan billeder tidligere blev vurderet, var det ud fra hvor mange af nedenstående kasser der var tekst i. Altså var det placeringen af din tekst, og ikke mængden af din tekst, som afgjorde udslaget.

Grid

De indledende tests af annoncer med “lav” bedømmelse har vist, at det var 10-15 % dyrere klikpriser, og jeg forestiller mig, at det tal er betragteligt værre, hvis dit billede bliver kategoriseret som mellem.

Hvordan skal du forholde dig?

Hvis du har fået ind under huden, hvor meget tekst du kunne bruge på dine billeder, ud fra de gamle rammer, så anbefales det at du blot fortsætter.

Ingen af de nye billeder jeg har lavet, hvor jeg har brugt grid-toolet er fejlet.

Essensen af Facebooks holdning er stadig, at de ikke ønsker, at der er for meget tekst på billeder, da undersøgelser viser, at du og jeg foretrækker dem uden for meget tekst.

Med andre ord: Alt er som før.

Nu har du bare muligheden for unødigt at bruge for mange penge på dine mindre gode annoncebilleder – og det har de færreste vel lyst til? 🙂