Hvad er SEO?

Som virksomhedsejer har du måske stillet dig selv spørgsmålet: “Hvad er SEO?”.

Det vil vi forsøge at beskrive herunder, så du først og fremmest bliver klogere på området, men også så du kan foretage et mere informeret valg, hvis du skal vælge en udbyder af søgemaskineoptimering.

Hvad er SEO?

Hvad er SEO? – SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, altså søgemaskineoptimering. SEO bliver i det daglige kaldt mangt og meget og som bekendt har kært barn mange navne, men én ting har de tilfælles; Synlighed på Google.

SEO er en løbende proces, der kræver konstant opmærksomhed, hvis du vil opnå topplaceringer på Google. I denne artikel gennemgår vi alle aspekter inden for SEO og hvad du skal være opmærksom på, når du vil forbedre din hjemmesides synlighed på Google.

Når vi skal beskrive hvad SEO er, så er vi også nødt til at gå i dybden med, hvad der påvirker SEO. Det skal for det første være nemt for Googles robotter, at finde ud af om en hjemmeside er relevant. Det gør de gennem en række algoritmer, som kun Google kender til fulde.

Selvom kun Google kender alle variabler, der til sammen giver brugerne de bedst mulige søgeresultater ud fra et givent søgeord eller termer, så er det dog beviseligt, at der er en række elementer, som er vigtige at have med, når vi vil opnå gode placeringer i søgeresultaterne.

SEO og søgeord

Det mest elementære, når der skal arbejdes med SEO er, at bruge de rette søgeord (også kaldet keywords). F.eks. hjælper det ikke meget, at ligge nummer 1 på et søgeord, som ingen bruger. Det giver i hvert fald ikke kunder og det er jo hele formålet med, at arbejde med SEO. Derfor er det vigtigt, at lave en god søgeordsanalyse.

Når der skal vælges søgeord, så er det også vigtigt, at kigge på konkurrencen på markedet. Typisk går man efter søgeord med en høj søgevolume, altså med mange søgninger, men nogle gange kan søgeord med en lav volume have stor værdi, fordi søgningen er mere specifik og målgruppen er sandsynligvis mere købeklar.

For at udarbejde en søgeordsanalyse kan man f.eks. benytte sig af Keyword Planner på en gratis AdWords konto. Fordelen er, at Keyword planner også giver dig relaterede søgeord, altså søgeord, der ligger tæt op af det oprindelige indtastede og har en søgevolume, der kan skabe værdi.

En uforpligtende samtale

Linkbuilding og SEO

Når vi snakker om SEO, så er det svært, at komme uden om Linkbuilding. Linkbuilding handler om, at få links til og fra din hjemmeside. Du har garanteret hørt om links og at du skal have mange af dem, men hvordan får du dem så og hvordan påvirker det SEO?

Først og fremmest handler det om, at få både udgående og indgående links, der er relevant for indholdet på hjemmesiden. Det hjælper Google til, at forstå, at indholdet på hjemmesiden er relevant – Særligt, når der er tale om indgående links, hvor andre har linket til dit indhold. Google vil anse det for en slags anbefaling og blåstempling af din hjemmeside og dermed give dig en bedre placering i søgeresultaterne.

 

Sådan bruger man linkbuilding til forbedring af SEO.

Linkbuilding findes i forskellige variationer, som betalte, byggede og naturlige links. Hvilken type af links, der er mest relevant for en hjemmeside kræver en dybere strategi og kan også sagtens være en kombination heraf. Betalte links skal man være meget påpasselige med, og det er her vigtigt at vide, hvad man laver.

Det er vigtigt, at du er klar over, at det i dag ikke hjælper dig, hvis du spammer links ind til din hjemmeside fra diverse nedlagte blogs mm. Faktisk vil dette få en negativ effekt på din rangering.

En god tommelfingerregel er, at dine indkommende links skal virke naturlige, og at de skal have relevans til dine produkter, din virksomheder, dine medarbejdere, eller noget helt fjerde, som definerer dét, der er din virksomhed.

SEO tekster

Når der er lagt en klar SEO-strategi med en dybdegående søgeordsanalyse, skal der laves gode SEO-tekster. Teksterne skal naturligvis indeholde de helt rigtige søgeord, der er relateret til det emne, som der skrives om.

Skal man imponere Google, så skal der skrives tekster, der er læservenlige og søgeordene skal indgå i teksterne på en naturlig måde. Det er altid en god idé, at bruge primære søgeord i overskrifterne på teksterne, fordi det giver Google en klar idé om, hvad de skal kigge efter.

Hvad er SEO-titler og metabeskrivelser

SEO-titler og metabeskrivelser er den tekst, der kommer frem på Google, når en hjemmeside bliver vist i søgeresultaterne. I fagsprog kaldes det Search Preview og egentlig er det blot en lille salgstekst, der skal få brugerne til at klikke ind på en hjemmeside. Ligesom med SEO-teksterne er det vigtigt, at de primære søgeord fremgår i SEO-titler og metabeskrivelser for, at fortælle Google hvad hjemmesiden handler om.

SEO-titler og metabeskrivelser skal have en tæt tilknytning til det indhold på hjemmesiden, som der linkes til for, at opnå gode resultater med SEO. En god idé kan f.eks. være, at stille relevante spørgsmål, som målgruppen sidder inde med og i selve SEO-teksten giver du svar på spørgsmålet.

Eksempel:

Spørgsmål: ”Hvad er SEO? ”.

Svar: ”SEO er søgemaskineoptimering”.

Hvad er seo - typewriter til titler

Hvordan måles SEO?

SEO måles kort sagt i hvor gode placeringer en hjemmeside opnår på udvalgte søgeord. Det er netop derfor, at det er vigtigt, at arbejde med de helt rigtige søgeord. Der er jo ikke meget værdi i, at få topplaceringer på vandhaner, hvis hjemmesiden tilhører den lokale frisør.

Når man arbejder med SEO, så er det også vigtigt, at kunne måle resultaterne heraf. Først og fremmest er en det en god idé, at have en eller flere målsætninger. Ofte høre vi folk sige, at de gerne vil ligge nummer 1 på Google, men vejen dertil kan være lang og bliver undervejs påvirket af mange faktorer. Heriblandt Googles mange algoritmer, konkurrencen på markedet osv.

SEO er en dynamisk proces og selvom du måske har implementeret dine søgeord i SEO-tekster, SEO-titler og Metabeskrivelser, så er det ikke ensbetydende med, at du over natten opnår gode placeringer. Der er naturligvis mange andre faktorer, der spiller ind, som f.eks. Linkbuilding.

Der findes forskellige værktøjer til, at tjekke hvordan en hjemmeside ranker på forskellige søgeord. Heriblandt er f.eks. SERPS, som er en gratis version. Derudover findes der også betalte versioner, som f.eks. Accuranker, der er dansk. Har du en WordPress hjemmeside findes der også plugins, som kan hjælpe dig med resultatmålingen.

I sidste ende handler det om, at du finder det værktøj, som giver mest mening for dig og som kan skabe det nødvendige overblik.

Opsummering: Hvad er SEO så?

Efter at have læst ovenstående elementer er du forhåbentligt blevet klogere på, hvad SEO er og hvordan du kan opnå bedre placeringer på Google. Vi har gennemgået de fleste elementer inden for on-page SEO og linkbuilding. Herudover er der også teknisk SEO, som er elementer, der ikke umiddelbart kan ses, men som kan have en vigtigt betydning for placeringerne på Google.

Helt grundlæggende handler det om, at have en klar strategi, som indeholder en søgeordsanalyse, målsætninger samt linkbuildingstrategi. Der er altså en del benarbejde, før du kan gå i gang med de praktiske opgaver, som forfatning af SEO-tekster, SEO-titler, metabeskrivelser og linkbuilding. Herudover er det også vigtigt, at du har styr på de tekniske elementer fra starten, så hvis du ikke allerede har en hjemmeside, så anbefales det, at du under opbygningen af hjemmesiden allerede begynder at tænke SEO ind.

Det er den klareste anbefaling, at få en professionel SEO-konsulent ind over, når du vil opnå bedre placeringer i søgemaskinerne. Det kan spare dig for tid og penge, og du vil med større sandsynlighed nå de resultater, du ønsker. I stedet kan du koncentrere dig om at drive og udvikle din forretning.

Fordele ved køb af SEO hos Marketingfabrikken

Når der tales SEO findes der et væld af muligheder – nogle mere hensigtsmæssige end andre. Ved at handle SEO hos Marketingfabrikken, får du etableret et samarbejde med et bureau, der har erfaring med og forståelse for hvad SEO er for en størrelse, og hvordan det skal angribes, så du som kunde får mest muligt ud af det.

Her loves ikke mere, end der kan holdes – og der arbejdes hårdt for at du får de resultater, du drømmer om.

Du kan se mere om hvordan vi arbejder med hjemmesideudvikling lige her.

Hvis du vil høre mere om SEO, og hvad vi kan gøre for dig, kan du kontakte os på telefon:
50 16 10 16 eller kontakt@marketingfabrikken.dk.

Hvad siger kunderne?

Vi er stolte at de resultater, vi skaber - men tag ikke vores ord for det. Her kan du se, hvad vores kunder siger.

Jeg skriver den her anbefaling efter kun to måneders samarbejde med Marketingfabrikken, men jeg gør det med sikre fingre på tasterne. Selvom Marketingfabrikkens funktion som ud- og afvikler af en lille online-marketing-indsats i min forretning kræver mere tid end to måneder for rigtigt at bære frugt, er jeg meget tilfreds med samarbejdet.

Min glæde kommer af Marketingfabrikkens ekstremt veludviklede sans for service. De forstår, hvorfor jeg har brug for dem, og er både vidunderligt fleksibel, indlevende, vel-timet og præcis i sine leverancer. Jeg betragter Marketingfabrikken som en del af mit team og ser frem til at udvikle samarbejdet fremover.

Hvis der er flere timer til salg, skulle du tage at købe dem. Ellers gør jeg det.

Rasmus Holmgård

Kampagneansvarlig, Ost & Ko

SPIS! Odense Food Festival har længe trængt til en ny hjemmeside, og har netop overstået et fabelagtigt godt forløb med Marketingfabrikken, som har leveret denne vare til os. Jeg var nervøs for at købe en så vigtig ting som en hjemmeside, men Marketingfabrikken formåede i dén grad at møde mig som kunde med respekt og forståelse for mine egne manglende tekniske kompetencer, og finde hoved og hale i hvilke ønsker jeg havde til spisodense.dk. Processen har været meget tryg og jeg har følt mig særdeles godt taget hånd om, også når jeg har ændret holdning til afprøvede løsninger, og Marketingfabrikken pludseligt har været nødt til at ændre tidligere design- og funktionalitetsbeslutninger. Jeg er meget glad for slutproduktet og vil til enhver tid arbejde med Marketingfabrikken igen.

Tine Gudrun Petersen

Administrerende direktør, SPIS! Odense Food Festival

Når man som jeg, lever af at blogge, så er det uhyre vigtigt, at ikke bare ens hjemmeside står veludført og æstetisk flot, men også at ens markedsføringsstrategier er velgennemtænkte. Mads fra Marketingfabrikken har kunnet hjælpe mig med netop alt dette, som jeg hverken har uddannelse eller forstand på.

Resultaterne af vores samarbejde viste sig ret hurtigt at bære frugt, og jeg kan nu se, hvordan alle mine opskrifter ligger højt på Google og andre søgemaskiner, og hvordan min hjemmeside fremtoner professionel og unik. Vores samarbejde er langt fra slut endnu, da jeg ser Marketingfabrikken som en vigtig komponent i min virksomhed i mange år fremover. Jeg kan derfor på det varmeste anbefale Marketingfabrikken.

Maria Vestergaard

Indehaver, MariaVestergaard.dk