Hvad er sociale medier?

af | aug 5, 2016

Nogle gange kan man stille sig selv spørgsmålet: “Hvad er sociale medier”?

Det er et udtryk eller en term, om man vil, der dækker over en platform, der har til funktion at skabe et fællesskab af brugere, der har mulighed for at være sociale med hinanden – heraf navnet: Socialt medie.

Hvad er sociale medier – deres rolle

Hvad der er de sociale mediers rolle, er svært præcist at påpege, da det er noget, som konstant er i bevægelse. Altså skifter deres funktion hele tiden, og sociale medier kan sagtens have vidt forskellige funktioner.

Facebook er et medie, hvor ens persona (profil) og alle former for kommunikation (tekst, billeder, video og sågar lyd) er i højsædet, Instagram er et medie hvor især billeder af den drivende kraft, og Snapchat har fokus på korte “beskeder” der principielt set kun skal vises en gang, hvorefter de forsvinder.

Fælles for de respektive sociale medier, er det dog, at der bliver opbygget en fast brugerbase, og alt efter hvor specialiseret mediet er, så varierer størrelsen også.

I dag bruges mange sociale medier til at fremvise sig selv i enten privat eller erhvervsmæssig henseende, ydermere bruges de (især de helt store) i højere og højere grad af virksomheder, som har en interesse i at nå nogle brugerne, der benytter de forskellige medier.

Hvad er sociale medier - Eksempler

Sociale medier for virksomheder

Hvad er sociale medier så for professionelle virksomheder? – Svaret på dette spørgsmål kan være kort eller langt. Oftest langt, da virksomheder har et væld af muligheder, for at bruge sociale medier professionelt. Nogle af disse kan du se lige her.

I mange tilfælde, er det muligt for din virksomhed, at ramme en meget præcis udgave af din målgruppe. Flere af de største medier, heriblandt Facebook, tilbyder muligheden for at annoncere, og deres tilknyttede værktøjer har som oftest funktioner, der gør, at du kan målrette din annoncering til dem du gerne vil ramme.

Mange sociale medier har muligheden for, at en virksomhed kan få sin egen virksomhedsprofil, og således bruge denne til at opbygge trofaste følgere, kommunikere budskaber og generelt være sociale med mediets brugerbase. For at få succes med dette, er det vigtigt, at man har en plan for sin indsats, så man kan kortlægge præcist, hvad man som virksomheder får ud af sin tilstedeværelse på sociale medier.

Fakta: Mere end 80 % af alle danske virksomheder, bruger i dag Facebook. (Læs DRs medierapport).

Hvad er sociale medier? – Det korte svar

Det er et sted hvor brugere mødes og er sociale, ud fra en eller flere interesser.