Forestil dig, at den mængde af mennesker som går forbi din forretning hver dag lige pludselig blev fordoblet. Tredoblet. Måske endda firdoblet. Dette er virkeligheden med Pokémon GO lige nu, og det kan du som virksomhed drage nytte af.

Selvom du måske er ved at være temmelig træt af, at høre om Pokémon GO over det hele, så vil jeg anbefale dig, at du anerkender potentialet – for det er stort.

Jeg vil i dette indlæg kort gennemgå hvad Pokémon GO er, og endnu vigtigere, hvordan du kan bruge det i din virksomhed.

Hvad er Pokémon GO?

Pokémon GO er et gratis spil til smartphones, og det findes både til Android og iOS, og snart Windows Phone – altså kan de fleste mennesker spille det – og dét gør de.

Spillet på ganske simpelt ud på, at man som spiller går rundt i naturen, og fanger Pokémon. Man holder sin telefon fremme, hvor man kan se et kort – lidt på samme måde som Google Maps. Dette kort tager udgangspunkt i omgivelserne omkring, altså de samme veje, stier, huse, skove osv. Et særligt tilløbsstykke er de såkaldte Pokéstops – en slags mødepunkt, hvor man som spiller kan få gratis virtuelle midler til hjælpe sig selv, og hvor man har større sandsynlighed for at finde Pokémon.

Med andre ord skal man som spiller ud i den virkelige verden, for at spille Pokémon GO, og det kan du som virksomhed udnytte.

Din virksomhed og Pokémon GO

De såkaldte Pokéstops kan vise sig at være en sand guldgrube for din virksomhed, hvis du er heldig. Som du læste før, kan spillerne få en hel del værdi ud af at besøge et Pokéstop, og derfor vil der også på de fleste tidspunkter af døgnet, være mange spillere omkring disse Pokéstops. Især lige nu, hvor Pokémon GO er enormt populært.

  • Forudsætningen for at kunne bruge Pokémon GO i din virksomhed er ganske enkel: Du skal hente Pokémon GO til din telefon, og oprette en bruger. That’s it.

Derudover kan man “booste” effektiviteten af disse Pokéstops, ved at købe en såkaldt “Lure”. Denne kan indsættes i Pokéstoppet, for i endnu højere grad at øge sandsynligheden for, at spillerne kan fange Pokémons. Disse Lures kan din virksomhed drage nytte af!

En Lure koster 8 kr., og er gældende i 30 minutter for et Pokéstop. Altså vil de koste din virksomhed 16 kr./time for at øge antallet af mennesker, og dermed potentielle kunder, som kommer i nærheden af din forretning. Det skal du naturligvis helt selv gøre op med, om det kan betale sig for din virksomhed – men mit bud er, at det kan det for de fleste.

Jeg har læst om caféer, der har mere end fordoblet deres omsætning, siden Pokémon GO blev frigivet.

Det er relativt simpelt at købe og indsætte disse lures ved et Pokéstop, men hvis du gerne vil have en guide, der viser dig hvordan, findes sådan en lige her.

Sådan ser et Pokéstop ud.

Desværre er Pokéstops relativt sjældne, og de befinder sig hovedsageligt ved særlige punkter, såsom statuer, springvand eller noget der på en anden måde kan siges at være et visuelt holdepunkt. Derfor er der en risiko for, at du ikke er en af de heldige forretninger. Du kan selv tjekke, om der er et Pokestop nær din forretning, ved at downloade Pokémon GO til din telefon, oprette en bruger, og så tjekke, om du har en blå firkant tæt på.

Hvad hvis jeg ikke har et Pokéstop tæt på?

Selvom du ikke er en af de heldige forretninger, der har et Pokéstop tæt på, kan du stadig udnytte, at Pokémon GO er populært. Det handler blot om, at du er kreativ.

Du kan opsætte et fysisk skilt uden for, der på den ene eller anden måde viser, at din forretning har kendskab til Pokémon GO. Det kunne være med humor, et tilbud til dem der fanger en Pokémon i din forretning eller noget helt tredje – det er helt og holdent op til din fantasi.

I din kommunikation kan du også bruge Pokémon GO – det er der mange andre der gør med stor succes, og hvis du er kreativ, kan du hurtig få en mindre (eller større?) viral succes. Det er i øvrigt et generelt godt trick, at bruge emner som er oppe i medierne i sin kommunikation, hvis det er passende.

3 konkrete måder, hvorpå du kan bruge Pokémon GO i din virksomhed

  • Denne ligger lige til højrebenet, efter at have læst denne artikel: Køb Lures og indsæt dem i Pokéstop. Husk at sørge for, at have noget visuelt foran din forretning, som kan fange spillernes (og andre forbipasserendes) opmærksomhed – Det kunne være: “Nyd en iskold Café Latte Ice, mens du fanger Pokémon”.
  • Brug Pokémon GO i dine Facebook-opslag (og anden kommunikation). Jeg har set en lokal sushi-restaurant lægge et billede op af en Lapras (meget sjælden Pokémon) i deres restaurant, hvor de skriver, at denne netop nu findes hos dem – altså lokker de brugerne til sig. Det handler her om at være kreativ.
  • Sørg for visuelt og tydeligt at vise, at din forretning har kendskab til Pokémon GO, og udnyt det. Selvom du ikke har et Pokéstop foran din forretning, kan de forbipasserende Pokémon-spillere stadig godt blive eksponeret for et tilbud på en god kop kaffe, en sandwich eller sågar en vindtæt jakke.

Nøgleordet er kreativitet – typisk er det dem som kombinerer humor, aktualitet og et godt budskab, som oplever succes.

 

Har du en succeshistorie, som du vil dele?