Et af annoncørernes bedste værktøjer til at skabe leads til nyhedsbreve, er Facebooks “lead ads”. Fordelen herved er, at brugerens informationer automatisk er udfyldt, og hele processen derved er nemmere for brugeren. Som de fleste ved, at desto nemmere det er at tilmelde sig, desto flere leads får man – simpel matematik.

Desværre har der også, indtil nu, være frustrationer forbundet med Lead ads. Enten blev dataen samlet i en fil, som man manuelt skulle hente og importere til sin nyhedsbrevsliste, alternativt skulle man købe sig til en tredjepartsløsning, der for et par hundrede kroner kunne klare den del for en.

OBS: For at få noget ud af dette indlæg, er det er en forudsætning, at du har styr på den grundlæggende Facebookannoncering, og at du har arbejdet med, eller gerne vil arbejde med Facebooks “lead ads”

Gratis integration mellem Facebook og Mailchimp

Det har Facebook nu tilsyneladende gjort op med – i hvert fald på forsøgsbasis. På Marketingfabrikkens egen side har jeg haft fri mulighed for at oprette integrationer, mens der på kunders sider ikke er åbnet op endnu. Indledende tests har kun brugt integration med Mailchimp, hvilket har fungeret helt upåklageligt.

Facebook oplyser selv følgende muligheder for integration – her kan du selv tjekke, om dit eget nyhedsbrevssystem er understøttet.

Sådan opretter du selv integrationen

Bruger du Mailchimp – eller et af de andre understøttede systemer, er det utroligt nemt at oprette integrationen. Her følger en kort guide:

 

1. Gå til din Facebook-side og tryk på “Værktøjer til offentliggørelse”

 

2. Tryk på “Opsætning af leads” og skriv derefter i søgefeltet – jeg har skrevet Mailchimp, da det er systemet Marketingfabrikken bruger. Du skulle nu gerne få en dropdown liste, hvor du kan vælge dit system.

 

3. Tryk på “Connect” og udfyld de nødvendige informationer – du skal have oprettet en Leadannonceformular på forhånd.

 

4. Tryk på “Gem formular” – Din integration er nu opsat, og dine indsamlede leads skulle gerne flyttes over automatisk.

 

Så nemt er det at lave sin egen integration med Mailchimp, og nu koster det dig ikke en krone, at flytte leadet over 🙂

Bonus: Sådan tester du om integrationen virker

Hvis du ikke kan vente på, at der bliver genereret et lead fra din lead-annonce, er det faktisk også muligt at teste det.

Alt du skal gøre, er at følge dette link: https://developers.facebook.com/tools/lead-ads-testing/ – vælg din side, vælg den rette formular og tryk “create lead” – test-leader skulle nu gerne blive flyttet over til din mailchimp-liste.