Du har hørt det før.

Det har de fleste, men de glemmer at udnytte den gode viden.

Jeg vil starte med at sige det, som du har hørt gentagende gange. Hvorefter jeg giver dig tre konkrete eksempler på, hvordan du ved at sætte dig i kundens sted, kan øge salget i din virksomhed.

Nu siger jeg det: Sæt dig i kundens sted – og øg dit salg

Og her kommer der tre gode områder, hvor du (måske) kan sætte dig (bedre?) i kundens sted.


1. Din hjemmeside

Start med at besøge din virksomheds hjemmeside.

Forstil dig nu, at du har en interesse i et eller flere af de produkter som din virksomhed sælger, men at du ellers intet kender til hverken virksomheden eller hjemmesiden.

Vurdér nu følgende:

  • Er hjemmesiden overskuelig og nogenlunde let at navigere rundt på?
  • Er det til at finde den nødvendige information vedr. produkterne?
  • Er det let at komme i kontakt med virksomheden?
  • Er hjemmesiden hurtig nok?
  • Er der nogle forstyrrende elementer, der hindrer en god oplevelse på hjemmesiden?
  • … indsæt selv flere spørgsmål.

Ved at gennemgå denne proces, kan du ikke bare fjerne irritationsmomenter, men du kan også optimere sandsynligheden for konvertering.

Hvis du gerne vil have hjælp til at vurdere og tilpasse din hjemmeside, så kontakt Marketingfabrikken.

Tip: En af de “fejl” jeg oftest støder på, når jeg arbejder med at vurdere en kundes hjemmeside, er manglende mulighed for at etablere kontakt til virksomheden. Få lagt én eller flere kontaktformularer ind på nogle strategiske positioner (det kan være højt oppe på din forside), og se antallet af henvendelser vokse.


2. Din kommunikation på Facebook

Gå ind på din firmaside på Facebook.

Forestil dig at du er en almindelig følger, som i et eller andet omfang, har interesse i din virksomhed.

Overvej følgende:

  • Er siden præsentabel og er det tydeligt, hvem/hvad siden repræsenterer?
  • Hvordan er aktiviteten på siden? Bliver der overhovedet postet?
  • Hvordan er aktiviteten på virksomhedens posts? Liker og kommenterer folk?
  • Hvordan er indholdet af virksomhedens posts? (hint: er det salg-salg-salg-salg-salg, så skal du overveje at skifte strategi)
  • Hvad får jeg ud af at følge denne side?
  • Besvarer virksomheden henvendelser?
  • … indsæt selv flere spørgsmål.

Hånden på hjertet: Ville du selv finde det spændende at følge din virksomhed?

Hvis ja: Super – bliv ved med det gode arbejde. Overvej dog, hvad du kan gøre endnu bedre.

Hvis nej: Fedt! Nu kan du få taget hånd om det. Få kigget på de områder hvor du ikke er tilfreds, og lav om på det.
Vil du have professionel sparring, så kan Marketingfabrikken naturligvis hjælpe dig.

Tip: En af de typiske fejl jeg støder på, er at siden udelukkende har fokus på salget, i stedet for det menneske som rent faktisk skal købe. Sørg for at få en bedre fordelingen mellem det sjove/spændende indhold og det sælgende. Det vil i sidste ende give dig bedre resultater.


3. Dine salgssituationer

Rigtigt mange virksomheder glemmer at sætte sig i kundens sted, når ordren skal hales i land.

Forleden talte jeg med en god ven, hvis spidskompetencer ikke er IT. Men da han driver virksomhed, hvor han gerne vil online, så står han med et behov for en hjemmeside.

Min ven kontaktede en række virksomheder (og dem er der mange af), som muligvis kunne hjælpe ham.

Fælles for alle var det, at de virkede så begejstrede for en uopfordret henvendelse, at de helt glemte at tage højde for hvem min ven var.

  • Der blev slynget en masse fagbegreber afsted, som min ven (som han selv sagde det) ganske enkelt ikke forstod.
  • Nogle sendte bare en pris uden yderligere indhold i mailen, til trods for, at min ven havde gjort opmærksom på, at han ikke er så teknisk.

Resultatet var, at de fleste blev fravalgt lynhurtigt, og den “mindst dårlige” fik så en ekstra chance (hvor han så også strammede op).

Pointen:

Ikke alle er så ligefrem som min ven. En stor del nikker bare, mens de ikke forstår hvad du siger. Altså har du tabt dem.

Havde bare én af disse sælgere formået at sætte sig i min vens sted, og taget sig tiden til at stille et par uddybende spørgsmål, så var deres sandsynlighed for et salg langt højere.

Hvad kan du gøre?

Når du står i en af disse salgsdialoger, så husk følgende:

  • Stil uddybende spørgsmål. Forstå hvem kunden er, og hvad han eller hun har behov for.
  • Kig vedkommende i øjnene når i taler sammen, og vær sikker på, at det du siger bliver forstået rigtigt.
  • Pas på med at antage, at det du taler om er almen viden – det er det ikke.

 

For at opsummere:

Sæt dig i kundens sted – og øg dit salg!