SEO-optimering

SEO-optimering, søgemaskineoptimering, søgeordsoptimering – Du har sikkert hørt mange andre termer, som blot er et simpelt udtryk for det samme: Mere synlighed i søgemaskinernes organiske søgeresultater.

Det store spørgsmål er jo bare, hvordan vi med SEO-optimering kan opnå mere synlighed i søgemaskinerne. Vi bruger ofte udtrykket ”Google er vores ven” – og det er faktisk også tilfældet, når vi taler om SEO. Googles parametre for topplaceringer er udelukkende baseret på, at give de bedste søgeresultater ud fra en given søgning. Der kan derfor være visse fordele i, at have fokus på de besøgende fremfor Google, når der arbejdes med SEO-optimering. Desto mere brugervenlig og gennemskuelig din hjemmeside er, desto nemmere er det for både de besøgende og Google at finde din hjemmeside relevant. Har du behov for hjælp til en god, billig hjemmeside, kan Marketingfabrikken også hjælpe dig her.

SEO-optimering handler altså om, at overbevise Google om, at vi har svaret på en søgning. Lad os sige, at Fru Jensen søger efter ”Guldsmed Nyborg”, så er det vigtigt, at indholdet på guldsmedens hjemmeside matcher den søgning for at komme frem i søgeresultatet.

For at opnå de gode placeringer på Google, så skal SEO-optimeringen også være udført korrekt. Inden vi kan gå i gang med det, så skal vi have fundet ud af hvilke søgeord/keywords vi skal arbejde med. Søgeordene skal naturligvis være relateret til branchen, men samtidig skal de også have en vis søgevolume.

For at finde de søgeord, der både giver mening i forhold til branche og samtidig kan give besøgende, så laver man en søgeordsanalyse. En god tommelfingerregel er, at starte ud med et unikt søgeord pr. side. Senere i processen kan man altid udvide til flere relaterede søgeord.

 

SEO-optimering

En uforpligtende samtale

SEO-optimering i praksis

Når strategien for SEO-optimering er på plads, så skal SEO-optimeringen udføres i praksis. SEO-optimering i praksis handler om, at skabe de nødvendige ændringer på hjemmesiden for, at opnå gode placeringer på Google.

SEO-optimering handler om meget mere end SEO-tekster på en hjemmeside, der indeholder de rigtige overskrifter med de rigtige søgeord. SEO-optimering er også SEO-titler, metabeskrivelser, URL’er, linkbuilding samt en række tekniske elementer, der påvirker Googles evne til at læse og rangere en hjemmeside.

Uanset hvilken strategi man arbejder ud fra, så er det vigtigt, at evaluere løbende på de ændringer og tilføjelser man laver på en hjemmeside. SEO-optimering er en løbende proces, som kræver konstant overvågning og fokus. – Også selvom du måske allerede ligger nummer 1 på Google med det vigtigste søgeord.

Hvornår virker SEO-optimering?

Èn af forudsætningerne for, at SEO-optimering virker er selvfølgelig, at det er udført korrekt, men omvendt må du aldrig forvente en topplacering over natten. Det sker over tid og ofte kan der gå måneder før den endelige effekt af SEO-optimeringen kan måles. Det skyldes, at udover Googles variable, så påvirker konkurrencen på markedet også din ranking. SEO-optimering er i sig selv en konkurrence om, at få mest synlighed i de organiske søgeresultater. Det er som udgangspunkt også forventeligt, at konkurrenterne vil udvælge samme generiske søgeord som dig, som f.eks. ”Guldsmed”. En strategi herfor bør være, at præcisere din søgeord mest muligt for, at gøre det nemmere for dine potentielle kunder at finde netop din hjemmeside.

Med det sagt, så hav masser af tålmodighed og benyt andre marketing-kanaler undervejs, så skal SEO-optimeringen nok bære frugt og du kan høste kunderne med topplaceringer på Google.

Hvis du vil læse mere om SEO, kan du læse meget mere i vores “Hvad er SEO?”-artikel

SEO og Marketingfabrikken

Hos Marketingfabrikken får du adgang til en virksomhed der brænder for at skabe SEO-mæssige resultater for dig. Vi leverer resulatorienteret markedsføring, og vi arbejder hårdt for, at din virksomhed opnår de resultater, der er vigtige for dig.

Hvis du vil høre mere om SEO-optimering, kan du kontakte os på telefon:
50 16 10 16 eller kontakt@marketingfabrikken.dk.