For langt de fleste erhvervsdrivende er salget forretningens ubestridte levegrundlag.

Intet salg = ingen omsætning.

Groft sagt.

Indlægget her er en anelse mere avanceret end vanligt.

Hvis du selv roder med annoncering, vil du få et værktøj, som kan øge resultaterne af din annoncering.

Hvis du hellere vil have korte indlæg, med konkrete tricks, vil jeg anbefale dig at læse følgende: Få flere likes med dette trick – Tip: Hvornår skal du poste på Facebook? – Splittest dig til succes.

(Strategi for) annoncering på Facebook

En måde at skabe salg på, er gennem annoncering. Før i tiden var det i aviser, billboard-reklamer, tv-reklamer mm. I dag har internettet givet et prisvenligt og priseffektivt alternativt, i form af annoncering på bl.a. Facebook.

Rigtigt mange virksomheder har i dag fået øjnene op for Facebook, da det er en glimrende kanal, der giver direkte adgang til ens målgruppe. En stor del har også fået øjnene op for annoncering på Facebook, hvad end det så er “boost-knappen”, annonceværktøjet eller power editor.

Men strategien bag annoncering er enten meget skrabet eller ikke-eksisterende.

Det er ærgerligt, for med en god plan, kan du øge antallet af konverteringer til din forretning betragteligt. Altså øge din omsætning.

Knald eller fald metoden

Den måde som de fleste annoncerer på i dag, er ved at lave én annonce, eller booste et opslag der har til hensigt at sælge.

Når perioden for annoncen/boostet er forbi, kigges der på annoncens resultater. Og så stopper det her.

Indtil man forsøger sig med en enkelt annonce igen måneden efter.

Og måneden efter.

Dette er hvad jeg kalder for “knald eller fald”-metoden.

Man giver sig selv ét skud i bøssen (annoncen), og håber så på, at man rammer.

Men du kan få flere skud i bøssen – Mange flere

Den klassiske salgstragt

Rigtigt mange har hørt om salgstragten. Det er en model, jeg selv benytter til min egen og mine kunders annoncering.

Konceptet med salgstragten er simpel:

I toppen er der inputtet, som i dette tilfælde er modtagerne af dine annoncer.

I bunden er målet: Salget.

Mellem modtagere og salget, er der flere trin, hvor det er din opgave, at føre folk videre i processen mod det endelige salg.

Salgstragten

Med knald eller fald annonceringen når du aldrig videre end til øverste punkt i salgstragten.

Du får fra tid til anden succes med metoden, da enkelte går direkte ned til salget. Men du taber rigtigt mange, fordi du ikke aktivt leder dem videre i processen.

Altså får du ikke samlet potentielle kunder op.

Det er synd, for der er typisk op til flere kunder gemt her. Lavt hængende frugter, om man vil.

Det er forskelligt fra branche til branche, hvor mange trin der er i den potentielle kundes beslutningsproces. Det præcise indhold af trinnene i salgstragten er ligeledes også forskellige fra virksomhed til virksomhed.

Med udgangspunkt i den originale salgstragt, kan der dog godt opsættes en mere generisk model, som du selv kan koble på din branche, for netop at samle de lavt hængende frugter op, og øge omsætningen i din virksomhed.

Læs også: Sæt dig i kundens sted – og øg dit salg!

Den moderne salgstragt

Modellen her er opbygget om den klassiske AIDA-model og salgstragten. Hvert enkelt punkt afspejler den type indhold, som din annonce bør have, for at lede folk videre.

Modtager,-salg-og-AIDA

  • Awareness:
    • Groft sagt hører “knald eller fald” annoncen til ved “Awareness”. Altså du får skabt opmærksomhed om et givent emne.
  • Interest:
    • Opmærksomheden er blevet skabt, nu skal du vække interessen omkring dit produkt. Typisk går man lidt mere i dybden omkring produktet her.
    • Giv gerne yderligere information om produktet, list alternativer op (andre farver, relaterede produkter etc.).
  • Desire:
    • Du har gjort opmærksom på dit produkt, interessen omkring dit produkt har du forsøgt at vække, og nu kommer øjeblikket så, hvor du skal vække behovet for dit produkt.
    • Dette kan gøres ved at belyse fordele ved produktet, fortælle hvordan andre har fået stor fornøjelse ud af det givne produkt eller lignende.
  • Action:
    • Her det din opgave, at sælge dit produkt. Annoncen må gerne indholde materiale fra tidligere annoncer, men det er vigtigt, at der er en direkte mulighed for at købe, og at annoncen appellerer til, at kunden skal købe.
    • Ofte er et nedslag i prisen, gerne med kort varighed for tilbuddet en effektiv måde, at få salg på.

Med ovenstående metode vil du typisk opleve, at dine tal på annoncerne forbedres, i takt med at du kommer længere og længere ned i salgstragtens annoncer. Ydermere vil du også opleve et øget antal konverteringer.

Remarketing er nøgleordet

For at få mest muligt ud af denne måde at annoncere på, er det vigtigt, at din målretning af annoncer er præcis.

Med remarketing har du mulighed for at målrette mod de samme mennesker, som har besøgt din side via dine annoncer.

Remarketing er noget jeg vil skrive om i et fremtidigt indlæg.

Tilmeld dig mit nyhedsbrev (tilmelding til nyhedsbrevet skulle gerne være poppet op nu, hvis du er nået hertil), så får du en mail, når jeg skriver om remarketing her på bloggen.

“Jeg vil gerne have hjælp nu!”

Hvis du gerne selv vil have denne form for annoncering til at køre for din virksomhed her og nu, kan Marketingfabrikken naturligvis hjælpe.

Du kan læse om annonceringsmuligheder lige her, og kontakte Marketingfabrikken ved hjælp af kontaktformularen eller på hej@marketingfabrikken.dk.