Søgemaskineoptimering

Hvad er søgemaskineoptimering egentlig og hvordan kan man arbejde med det?  – Det får du svar på i denne artikel.

Med korrekt udført søgemaskineoptimering kan du opnå bedre placeringer på Google. Der findes også andre søgemaskiner, som f.eks. Bing, men i Danmark er Google den mest brugte søgemaskine og dermed også den mest interessante, når der skal laves søgemaskineoptimering. 95,5 % af alle søgninger på søgemaskiner sker på Google.

Bag søgemaskineoptimering er det vigtigt, at der er en klar strategi for, at opnå bedre placeringer på Google. Det gælder alt lige fra valg af søgeord, tekster, linkbuilding samt en række tekniske forudsætninger på et website.

 

Hvorfor er søgemaskineoptimering vigtigt?

Søgemaskineoptimering er vigtig, fordi vi gerne vil først i køen på udvalgte søgeord, der kan trække potentielle kunder til ens hjemmeside. Regnestykket er simpelt; desto bedre ranking (placering), desto flere besøgende kommer ind på hjemmesiden.

Det store spørgsmål er dog til stadighed, hvornår har en hjemmeside opnået en god placering? Søgemaskineoptimering påvirker den organiske søgning, hvor der ofte bliver brugt en vending med ”Jeg vil ligge nummer 1”, men det er ikke nødvendigvis altid en fordel, hvis den bliver skjult under en masse annoncer. At ligge nummer 2 eller 3 er absolut heller ikke skidt, hvis SEO-titler og meta-beskrivelser er inspirerende og giver svar på læsernes spørgsmål. Desto bedre dine meta-beskrivelser og SEO-titler er, desto flere besøgende kommer der på din hjemmeside. Du kan læse mere om meta-titler og beskrivelser i vores “Hvad er SEO“-artikel.

 

Søgemaskineoptimering og søgeord

Til søgemaskineoptimering skal der bruges søgeord. De søgeord, som målgruppen for en specifik branche vil bruge for, at finde et produkt eller artikel omkring et givent emne. For at finde de helt rigtige søgeord og termer laves en søgeordsanalyse, hvor der blandt andet skal tages højde for målgruppens adfærd, søgevolume samt konkurrencen på markedet. Kort sagt er en søgeordsanalyse fundamentet for den strategi, der skal til for, at opnå en bedre ranking på Google.

En søgeordsanalyse er en klarlægning af hvilke søgeord, der kan skabe rette mængde trafik for den pågældende virksomhed. Med søgemaskineoptimering tilstræber vi høj rangering på Google, der skaber mere trafik på hjemmesiden.  Det er dog vigtigt, at skabe den rette trafik, der skaber konverteringer på hjemmesiden og derfor bør man altid lave en dybdegående søgeordsanalyse.

 

Søgemaskineoptimering og linkbuilding

I de senere år er der kommet endnu mere fokus på kombinationen mellem søgemaskineoptimering og linkbuilding og det er der nogle gode grunde til. For både interne og eksterne links er noget af det vigtigste, når du vil opnå en bedre ranking på Google.

Ligesom søgeordsanalysen, så kræver linkbuilding også en klar strategi for, at det bliver effektivt og skaber værdi for hjemmesiden. Som en del af strategien bør linkbuilding baseres på hvordan, der opnås værdifulde og relevante links til og fra hjemmesiden.

 

Intern linkstruktur

Hav altid baglandet i orden og opbyg en sund intern linkstruktur inden du går i gang med de eksterne links. Google bruger din interne linkbuilding til, at navigere brugerne den rigtige vej i forhold til deres søgning. Den stærkeste side på en hjemmeside er forsiden. Forsiden er omslaget af din bog, og for at opnå effektiv søgemaskineoptimering skal de besøgende (og Google) hurtigt kunne finde relevant indhold herfra.

Tommelfingerreglen for interne links er, at skabe en linkstruktur, der giver mening for de besøgende og får dem til, at læse mere om et emne eller se flere produkter. Er det relevant for læseren, så er det også for Google.

 

Ekstern linkbuilding

Når den interne linkstruktur er på plads kan vi nu begynde at kigge på hvordan ekstern linkbuilding påvirker søgemaskineoptimeringen. Eksterne links er links fra andre hjemmesider og over til ens egen hjemmeside. Det er en slags anbefaling, hvis de eksterne links ellers er relevante. Der findes forskellige typer af ekstern linkbuilding, som beviseligt har en positiv betydning for søgemaskineoptimering og placeringen på Google:

 

Naturlige links – Naturlige links opstår, når en hjemmeside indeholder noget godt, som andre uopfordret gerne vil dele med deres netværk. De laver derfor et link til hjemmesiden og bag kulissen bliver Google fortalt, at der er noget relevant og godt indhold her.

Betalte links – Når en blogger skriver om et emne, hvor de er blevet betalt for at indsætte et link til en given hjemmeside, er der tale om et betalt link. Det vigtige er, at der er sammenhæng mellem indhold på bloggerens indlæg og indholdet på den hjemmeside, der linkes til.

Byggede links – Byggede links er links, som du selv opfordrer til, at få lavet. Det kan f.eks. være et link fra en samarbejdspartners hjemmeside, der skaber værdi for dig. Et bygget link kan også være til og fra en blog, hvor du skriver mere dybdegående om dine ydelser og produkter og der herefter linkes direkte til den ydelse eller produkt.

Søgemaskineoptimering - Linkbuilding

Linkbuilding – En sammenkobling af links.

 

 

Teknisk søgemaskineoptimering

Efter On-page SEO og linkbuilding er på plads, kommer vi til at gennemgå teknisk søgemaskineoptimering, for hvad er det egentlig og hvorfor er det vigtigt? Modsat On-page SEO, som er mere synlige tiltag, er teknisk søgemaskineoptimering skjult i kulissen og derfor kan det for de fleste være svært at forholde sig til. Ikke desto mindre er det mindst lige så vigtigt for placeringen på Google.

 

Sitemaps

Et sitemap er en slags oversigtskort over en hjemmeside. For søgemaskineoptimeringen betyder det konkret, at det kan hjælpe Google til at forstå hvilke sider og undersider, som skal indekseres i søgeresultaterne. Det giver mulighed for, at skabe endnu mere sikkerhed.

 

Hastighedsoptimering

Hastighedsoptimering handler om, at gøre din side så hurtig som muligt. Desto hurtigere din side bliver indlæst, desto gladere bliver Google og de besøgende får en bedre oplevelse. Hastigheden på en hjemmeside bliver påvirket af mange forskellige faktorer.

Valg af webhotel, størrelsen på billedfiler samt implementering af cache kan sammen med andre tekniske faktorer spille ind i forhold til søgemaskineoptimering og hastighedsoptimering. Grundlæggende handler det om, at desto nemmere en hjemmeside indlæses, desto bedre bliver brugeroplevelsen. Det medfører at Google vil anse hjemmesiden for, at være relevant og hermed opnå en bedre ranking.

 

Responsive design

Responsive design er et udtryk for, at en hjemmeside er designet til mobiltelefoner og tablets. For et par år tilbage gik Google ud med en ny algoritme, der hedder ”Er din hjemmeside ikke lavet i responsive design bliver du straffet i placeringen på mobilsøgninger”. Hvorfor er det lige Google gør det? I dag kommer mere end 75 % søgninger via en mobiltelefon eller tablet. Google ønsker, at give brugerne de bedste søgeresultater og derfor bliver hjemmesider, der ikke har et responsivt design nedprioriteret i deres ranking.  – Et responsivt design har altså direkte effekt på søgemaskineoptimeringen.

En stor del af den tekniske søgemaskineoptimering har grobund i en god WordPress hjemmeside – eller en hjemmeside fra et andet CMS. Når du er blevet klogere på søgemaskineoptimering, kan du eventuelt læse mere om hvordan du får en god, billig hjemmeside fra vores hånd.

 

Kom i gang med søgemaskineoptimering

Det er aldrig for tidligt, at tænke søgemaskineoptimering. Faktisk er det fordelagtigt, at tænke det ind allerede under opbygningen af en hjemmeside. Her kan mange af de tekniske elementer implementeres. Få lavet søgeordsanalysen inden teksterne bliver skrevet og tænk samtidig intern linkstruktur ind i processen. På den måde kan en del af søgemaskineoptimeringen klares i den spæde start.

Det er dog vigtigt, at pointerer, at søgemaskineoptimering er en løbende proces og når først hjemmesiden er online, så starter det hårde arbejde med søgemaskineoptimering. Det er nu, der skal skrives gode kvalitative tekster, der er udarbejdet på baggrund af søgeordsanalysen. Linkstrategien skal iværksættes og der skal i det hele taget løbende revurderes på de tiltag, der bliver lavet.

Søgemaskineoptimering er altså en løbende proces, der hele tiden skal overvåges og vedligeholdes.

 

Søgemaskineoptimering (SEO)

Med søgemaskineoptimering – også kendt som SEO – kan du få din hjemmeside på side 1 på Google.

Når du ligger på side 1, vil det være dig kunderne ser, når de søger efter det, du udbyder. Med andre ord kan du få den rette trafik ind på din hjemmeside, hvilket giver dig flere leads, kunder og mere omsætning i din virksomhed.

God søgemaskineoptimering

Med den rette søgemaskineoptimering får du topplaceringer for din hjemmeside, hvilket blandt vil give dig mere målrettet trafik til din hjemmeside, flere leads, flere kunder og i sidste ende mere omsætning

En uforpligtende samtale

Hvad siger kunderne?

Vi er stolte at de resultater, vi skaber - men tag ikke vores ord for det. Her kan du se, hvad vores kunder siger.

Jeg skriver den her anbefaling efter kun to måneders samarbejde med Marketingfabrikken, men jeg gør det med sikre fingre på tasterne. Selvom Marketingfabrikkens funktion som ud- og afvikler af en lille online-marketing-indsats i min forretning kræver mere tid end to måneder for rigtigt at bære frugt, er jeg meget tilfreds med samarbejdet.

Min glæde kommer af Marketingfabrikkens ekstremt veludviklede sans for service. De forstår, hvorfor jeg har brug for dem, og er både vidunderligt fleksibel, indlevende, vel-timet og præcis i sine leverancer. Jeg betragter Marketingfabrikken som en del af mit team og ser frem til at udvikle samarbejdet fremover.

Hvis der er flere timer til salg, skulle du tage at købe dem. Ellers gør jeg det.

Rasmus Holmgård

Kampagneansvarlig, Ost & Ko

SPIS! Odense Food Festival har længe trængt til en ny hjemmeside, og har netop overstået et fabelagtigt godt forløb med Marketingfabrikken, som har leveret denne vare til os. Jeg var nervøs for at købe en så vigtig ting som en hjemmeside, men Marketingfabrikken formåede i dén grad at møde mig som kunde med respekt og forståelse for mine egne manglende tekniske kompetencer, og finde hoved og hale i hvilke ønsker jeg havde til spisodense.dk. Processen har været meget tryg og jeg har følt mig særdeles godt taget hånd om, også når jeg har ændret holdning til afprøvede løsninger, og Marketingfabrikken pludseligt har været nødt til at ændre tidligere design- og funktionalitetsbeslutninger. Jeg er meget glad for slutproduktet og vil til enhver tid arbejde med Marketingfabrikken igen.

Tine Gudrun Petersen

Administrerende direktør, SPIS! Odense Food Festival

Når man som jeg, lever af at blogge, så er det uhyre vigtigt, at ikke bare ens hjemmeside står veludført og æstetisk flot, men også at ens markedsføringsstrategier er velgennemtænkte. Mads fra Marketingfabrikken har kunnet hjælpe mig med netop alt dette, som jeg hverken har uddannelse eller forstand på.

Resultaterne af vores samarbejde viste sig ret hurtigt at bære frugt, og jeg kan nu se, hvordan alle mine opskrifter ligger højt på Google og andre søgemaskiner, og hvordan min hjemmeside fremtoner professionel og unik. Vores samarbejde er langt fra slut endnu, da jeg ser Marketingfabrikken som en vigtig komponent i min virksomhed i mange år fremover. Jeg kan derfor på det varmeste anbefale Marketingfabrikken.

Maria Vestergaard

Indehaver, MariaVestergaard.dk